Thursday 9 November 2017

PAS BUKAN TERIMA 90JUTA TAPI LEBIH - BEKAS NAIB PRESIDEN PAS



PAS TERIMA LEBIH BESAR DARI 90JUTA. BERCAKAP SELEPAS MELIHAT SENDIRI SUMBER MAKLUMAT.

Dalam ucapan, saya tak sebut jumlah. Kerana dalam fikiran saya, jumlahnya lebih besar dari 90juta. Saya hanya secara tegas menamakan nama Bank, iaitu Affin Bank.

1. Dalam ucapan, saya tak sebut jumlah. Kerana dalam fikiran saya, jumlahnya lebih besar dari 90juta.

2. Saya hanya secara tegas menamakan nama Bank, iaitu Affin Bank.

3. Saya masih berpendirian mempertahankan kenyataan saya itu. Saya tidak berganjak kecuali berkenaan jumlah.

TERIKAT DENGAN AKTA WALAUPUN RAMAI INGIN TAHU

4. Sekarang kita terikat dengan adanya Akta Kewangan ataupun Bank dalam negara kita Walaupun ramai rakyat Malaysia dan ahli PAS ingin tahu.

5. Saya tidak bermain dengan kata2. Saya bercakap selepas saya melihat sumber maklumat tersebut dan pastikan ianya tepat dan benar.

6. Iaitu sejumlah wang telah disalurkan melalui Affin Bank kepada beberapa pihak yang berkaitan dengan kepimpinan PAS selain dari transaksi runcit lain yang disalurkan.

CADANGAN SAMAN SAYA SUDAH SUNYI

7. PAS pada mula telah beriya-iya menyaman saya. Pengerusi Lajnah undang2 PAS tekad untuk saman.

8. Saya berharap, walaupun saya tidak terlalu berani macam Rafizi atau orang lain, jika diizinkan dan proses mahkamah kompiten, Mahkamah boleh memerintahkan bank berkenaan untuk mendedahkan akaun.

9. Cara lain, PAS mesti berterus terang. Banyak cara PAS boleh tunjuk ketegasan termasuk mengadakan penyelidikan.

10. Presiden PAS mesti tunjukkan ketegasan, sampai hari ini tiada ketegasan. Bahkan Presiden PAS tidak banyak komen diberikan.

11. Cadangan untuk menyaman saya sudah sunyi. Saya tidak nak mencabar.

PENDEDAH RAFIZI BOLEH DIBUKTIKAN DI MAHKAMAH JIKA PAS SAMAN

12. Transaksi ini tidak boleh dipadam. Apa yang disebut oleh Rafizi adalah rentetan dari transaksi ini.

13. Sdr Rafizi telah membuat Pengakuan Bersumpah. Sehingga hari ini tidak dicabar oleh Nasaruddin Mat Isa atau pemimpin PAS yang lain.

14. Saya berpendapat (saya tidak peguam), ahli dan pimpinan PAS ada Locus Standi untuk saman Rafizi jika Nasaruddin keberatan kerana ini telah menjejaskan PAS.

15. Dengan itu, apa yang didakwa oleh Rafizi, boleh dibuktikan di Mahkamah. Tetapi semua orang dalam PAS tidak berminat.

16. Satu masa dulu, DS Najib saman PAS/Harakah atas dakwaan penyelewengan 1MDB. Termasuk yang disaman Dr Rosli Yaakob. Tengah jalan kes telah dipohon untuk selesai diluar mahkamah. Saya difahamkan Dr Rosli enggan. Kes ini belum diselesaikan.

17. Kenapa PAS setuju penyelesaian luar mahkamah? padahal kalau PAS tegas dalam penentangan terhadap penyelewengan 1MDB, sepatutnya dibiarkan kes ini dibicarakan di Mahkamah. Tidak perlu ada rundingan.

18. Yang menghairankan, PAS telah memilih untuk selesai luar mahkamah.

PAS BERTUKAR PENDIRIAN DENGAN KETARA TENTULAH ADA SEBAB

19. isu ini berkait. Isu yang sama. Wang dari 1MDB atau tidak. Digunakan untuk PAS menukar pendirian politik.

20. Jumlah tidak lagi penting. Yang penting adalah termasuk PAS sebagai sebuah parti Islam yang dulu lantang dan tegas, yang letakkan UMNO sebagai parti lawan yang tidak harus didekati, tiba2 PAS telah ambil pendekatan yang berbeza.

21. Ini patutnya timbulkan tanda tanya. Samada libatkan brainwash dari agensi seperti BTN yang letakkan ancaman DAP, CINA dan kaum lain sehingga tenggelamkan isu 1MDB dan Felda.

22. Peralihan pendirian politik yang sangat ketara atau sesetengah pemimpin PAS. Tidak semua yang sanggup dibeli sebab itu ada pandangan yang berbeza dalam isu 1MDB, isu kerjasama umno.

23. Kebelakangan ini, suara-suara ini pun sudah tidak kedengaran lagi. Suara Tuan Ibrahim kritik Felda dan 1MDB sekarang sudah tidak ada.

24. Mereka ada dalam keadaan seolah-olah tidak ada apa-apa yang berlaku kepada negara kita.
25. Sesuatu berlaku mesti ada sebab khasnya dalam politik.

(catatan admin dari video. Video Ehsan INVOKE)

No comments:

Post a Comment