Monday 29 May 2017

LUAHAN BEKAS TENTERA TERHADAP KERAJAAN NEGERI PULAU PINANG.


Assamualaikum.. Tan Sri 2, Dato Sri 2, Dato2, Tuan2 dan Semua Grup Politik Veteran Tentera.

Saya berkhimat dalam tentera selama 22 tahun dan bersara sebagai anggota biasa pada 31 Julai 2008. Saya tidak pernah menjadi ahli mana2 parti politik di Malaysia. Perkembangan politik saya ambil tahu.

Saya menetap di Permatang Pauh
Seberang Perai Tengah, Pulau Pinang.

Setahu saya Pakatan Rakyat ketika itu berpakat PKR.PAS dan DAP nak menubangkan kerajaan BN dalam PRU 2008 dan menubuhkan kerajaan Berkebajikan Kepada Rakyat. Dibawah Pakatan Rakyat dapat menawan 5 negeri iaitu Kelantan, Selangor, Kedah, Pulau Pinang dan Perak.
Hanya Pulau Pinang dan Selangor sahaja yang dapat melaksanakan negeri Berkebajikan mungkin 2 negeri ini kaya sedikit dari negeri2 lain. wallahhualam..

Saya ambil contoh di Pulau Pinang sebab saya menetap disini saya tahu perkembang di sini. Di Johor , Pahang atau di negeri lain saya tahu.

Di Pulau Pinang kerajaan Pakatan Rakyat mula melaksanakan negeri  berkebajikan tahun 2009.

Contoh 1. 

Sejak tahun 2009 Budak darjah 1 darjah 4, tingkatan 1 dan tingkatan 4 dapat RM 100 janji rakyat pulau pinang diberi kerajaan Pakatan Rakyat .Tak kira bangsa kaya dan miskin semuanya dapat hingga sekarang ini.

Tahun 2013 kerajaan pusat mula bagi RM 100 dari darjah 1 hingga tingkatan 5.
Ini bermakna rakyat Pulau Pinang untung berbanding dengan negeri2 lain walau pun nilainya tak seberapa dapat 2 kali  setahun.Kerajaan negeri bagi dapat dan kerajaan pusat bagi dapat. Berbanding BN memerintah Pulau Pinang sebelum itu.

Contoh 2. 

Sejak tahun 2009 Warga Emas lelaki  perempuan  asal rakyat pulau pinang umur 60 tahun ke atas akan dapat RM 100 setahun diberi oleh kerajaan negeri Pakatan Rakyat dan termasuk ibu tunggal dan orang OKU tak kira umur pun dapat. Dan 2 tahun lepas di perkembangkan lagi suri rumah sepenuh masa pun dapat RM 100 setiap tahun. Walau pun nilainya tak seberapa tapi dapat berbanding kerajaan BN selelum ini. Untungnya rakyat Pulau Pinang.

contoh 3.

Sejak tatun 2009 Penarik beca asalkan  rakyat pulau pinang kerajaan Pakatan Rakyat negeri Pulau Pinang beri setiap bulan kos sara hidup RM 200. Tak kira bangsa dan agama.Walau pun nilainya tak seberapa. Berbanding kerajaan pulau pulau diperintah oleh BN sebelum ini. Untungnya rakyat pulau pinang. Ianya diberi hingga sekarang ini.

contoh 4. Sejak tahun 2009

Duit khairat kematian ibubapa tak kira bangsa dan ugama miskin atau kaya RM 1000 kepada waris asalkan rakyat pulau pinang di beri oleh Kerajaan Pakatan Rakyat . Walau pan nilainya tak seberapa tapi Berbanding kerajaan BN memerintah sebelum ini. Untungnya rakyat pulau pinang.

Contoh 5 Sejak Tahun 2009

Anak2 orang islam asalkan rakyat pulau pinang yang belajar mentafiz Al Quran akan diberi RM 750 setiap tahun hingga habis belajar. Diberi oleh kerajaan Pakatan   Rakyat. Itulah kelebihan rakyat pulau pinang.Walau pun nilainya tak seberapa. Berbanding BN merintah sebelum ini.

Contoh 6 Sejak tahun 2009

Pemandu teksi tak kira apa kaum asalkan rakyat pulau pinang dapat RM 650 tunai setahun sekali diberi oleh Kerajaan Pakatan Rakyat. Kerajaan pusat bagi baucer tayer RM 600 setahun kat pemandu teksi pun dapat. Untungnya rakyat pulau pinang dapat 2. Baucer dan wang tunai. Walau pun tak seberapa nilai tapi dapat berbanding kerajaan BN memerintah pulau pinang sebelum ini.

Contoh 7. Sejak tahun 2009

Nelayan asalkan rakyat pulau pinang akan diberi baucer RM 600 setahun 2 kali untuk membeli pukat di beri oleh kerajaan negeri Pakatan. Walau pun nilainya tak seberapa tapi dapat berbanding BN memerintah sebelum ini. Untungnya rakyat pulau pinang.

Contoh 8. Sejak tahun 2011

Ini yang baru di laksanakan Anak Emas.
Bapa atau emak asal dari pulau pinang dan menetap di pulau pinang isteri bersalin di pulau pinang akan mendapat RM 200 untuk membuka akaun bank beby yang baru lahir. Ini diberi oleh kerajaan negeri Pakatan Rakyat. Walau pun nilainya tak seberapa tapi lebih baik dari kerajaan BN yang memerintah pulau pinang sebelum ini. Untungnya rakyat pulau pinang.

Contoh 9 sejak tahun 2009

Anak yang masuk universiti asalkan rakyat pulau pinang tak kira bangsa dan agama kerajaan negeri Pakatan Rakyat akan memberi RM 1000. Ini saya rasa kerajaan negeri2 lain di Malaysia pun memberinya. Untuk anak melayu dan ugama islam boleh mohon dari zakat negeri  pulau pinang akan mendapat sekurang kurangnya RM 800 tertakluk kepada jangkamasa belajar. Yang pasti permulaan RM 800. Walau pun nilainya tak seberapa tapi dapat.

Ini kerajaan Negeri Pulau Pinang diuruskan Oleh Kerajaan Pakatan Rakyat walau pun tonggaknya DAP Ketua Menterinya Cina .Lim Guan Eng tapi kelebihan dan
kebaikannya ada dari kerajaan BN sebelum ini Ketua Menterinyn Cina juga
Tan Sri Kho Shu Koon.

Mungkin negeri2 lain yang diperintah oleh BN lebih baik dan elok dari Pulau Pinang dan Selangor  membantu untuk mengurangkan beban rakyat.

Saya harap Tan Sri 2, Dato Sri 2 , Dato 2 , Tuan 2 dan sahabat 2 dalam Politik Veteran Tentera membacanya dari mula hingga habis, tak kira apa juga faham politik. Dan jangan kita anggap Cina jahat dan kafir semuanya, manalah tahu kalau ada bangsa Cina yang sempat memerluk islam dan mengucap kalimah Syahadah. Kita yang dah Islam ini pun belum tentu sempat bertaubat sebelum mati. Bapa saudara Nabi Muhammad, yang cukup sayang pada Nabi, Abu Jahab pun mati dalam tak islam... Berfikir fikirlah jangan sampai berpolitik tak tahu baik buruknya. Saya doakan Sahabat Grup Politik Veteran sihat semuanya.

Saya sudahi dengan Assalamualaikum...


Dari Sahabat: BEKAS TENTERA grup WathApps

No comments:

Post a Comment