Sunday 25 October 2020

Betulkah anda mahu DARURAT ?

 


Betul ke anda mahu darurat?

1) Jika anda membeli rumah secara pinjaman bank, maka secara automatik pinjaman anda akan diinsurans oleh pihak bank.


2) Kenapa diinsuranskan? Kerana Bank tidak mahu tanggung kerugian sekiranya anda ditimpa kemalangan seperti meninggal atau TPD (cacat kekal).


3) Seandainya anda meninggal dalam tempoh pinjaman dan ada baki hutang, maka tak perlu risau, syarikat insurans akan membayar kesemua baki hutang anda 100% dan waris-waris anda tidak akan mewarisi hutang rumah, dan rumah anda akan selamat dari disita oleh pihak bank.


Inilah kebaikan polisi insurans dalam pinjaman perumahan.


4) Namun, bayangkan jika darurat diisyitharkan, dan anda meninggal dalam tempoh darurat itu, apa yang akan berlaku?


- Syarikat Insurans tidak lagi melindungi pinjaman rumah anda. 


- Walaupun anda mati, namun anda meninggalkan hutang rumah kepada anak bini anda. Mereka pula yang akan menanggung hutang anda.


- Sekiranya anak bini anda gagal bayar, maka bank akan sita rumah anda dan akan halau anak bini anda keluar dari rumah anda. Oh, ia bukan lagi rumah anda, ia adalah sudah jadi milik bank.


5) Apakah Darurat  yang anda mahu? Bukan sahaja insurans perumahan, bahkan insurans kemalangan kenderaan, insurans kematian, insurans kecederaan kesemunya tidak akan dilindungi.


6) Sebelum ini syarikat Insurans masih lagi cover kematian pesakit Covid, namun jika darurat dilaksanakan, pesakit Covid sudah tidak lagi dilindungi oleh insurans.


7) Jika anda memandu dan ditimpa kemalangan, anda dan kenderaan anda sudah tidak lagi dilindugi oleh insurans, bahkan anda terpaksa keluarkan duit anda untuk baiki kenderaan anda.


8) pelbagai sektor yang melibatkan pekerjaan risiko juga akan terbantut, kerana sudah tiada lagi perlindungan insurans.


9) jika ada frontliners yang meninggal, juga insurans takkan cover satu sen pun di zaman darurat.


Jadi beritahu aku, anda mahu darurat kah?


:)

No comments:

Post a Comment