Monday 30 November 2020

Kerajaan Negeri akan terus usaha laksanakan projek LRT demi kepentingan ekonomi Pulau Pinang

 


KENYATAAN MEDIA OLEH KETUA MENTERI PULAU PINANG PADA 1 DISEMBER 2020 DI KOMTAR, GEORGE TOWN

____________________________________________________________________

Salam Sejahtera.

Saya berasa kesal kerana Kementerian Kewangan telah tiga (3) kali menyatakan pendiriannya menolak permohonan Kerajaan Negeri Pulau Pinang untuk mendapatkan pinjaman serta jaminan berjumlah RM2 bilion bagi membiayai projek Transit Aliran Ringan (LRT) Komtar – Bayan Lepas walaupun projek berkaitan adalah begitu penting terhadap pembangunan ekonomi negeri ini.

Di sini, saya ingin mengingatkan Kementerian Kewangan dan Perikatan Nasional bahawa mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad telah menyatakan menerusi suratnya kepada saya bertarikh 1 Oktober 2019 bahawa bon-bon oleh Kerajaan Negeri berhubung projek berkaitan akan dijamin oleh Kerajaan Persekutuan.

Kerajaan Negeri bagaimanapun tidak akan berputus asa, sebaliknya bakal meneruskan usaha melaksanakan projek LRT berkaitan kerana Kerajaan Negeri Pulau Pinang umumnya mempunyai beberapa opsyen kewangan lain bagi membiayai projek-projek di bawah Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang (PTMP).

Serentak itu, Kerajaan Negeri juga akan terus menyuntik keyakinan Kerajaan Persekutuan untuk memberi keutamaan terhadap pembiayaan projek LRT serta layanan setimpal kepada Pulau Pinang yang telah dan terus memainkan peranan penting dengan menjuarai aspek pelaburan langsung asing (FDI) sektor pembuatan negara dan sekali gus mewujudkan ribuan peluang pekerjaan bukan hanya kepada rakyat negeri ini malah juga utara Semenanjung Malaysia.

Kenyataan ini juga telah saya kongsi dan sampaikan kepada Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi), YB Dato’ Seri Mustapa Mohamed pada sesi perbincangan berhubung peruntukan Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK12) kepada Negeri Pulau Pinang Khamis lalu (26 November 2020) di ibu negara.

Malah, perkara serta pendirian sama turut dinyatakan kepada Menteri Kewangan, YB Senator Tengku Dato' Sri Zafrul Tengku Abdul Aziz ketika menghadiri sesi dialog Konsultasi Belanjawan 2021: Pulau Pinang anjuran Pihak Berkuasa Pelaksanaan Koridor Utara (NCIA) pada 8 Ogos 2020 dan Sesi Libat Urus Penyediaan RMK-12 bersama YB Dato' Seri Mohamed Azmin Ali pada 2 Ogos 2019 di Negeri Pulau Pinang.

Sekian, terima kasih.

CHOW KON YEOW

===========================================

槟州首席部长曹观

2020121日于乔治市光大发表文

———————————————————————————

大家好

轻快铁计划在槟州未来经济发展扮演着重要的角色,然而财政部3次表明其立场,拒绝光大至峇六拜轻快铁计划的贷款及20亿令吉的贷款担保,对此,我深表遗憾

在此,我想提醒财政部及国盟政府,前首相敦马哈迪医生在2019101日致予我的公函中,表明联邦政府将担保槟州政府有关计划所发行的债券

论如何,槟州政府不会放弃,反而将继续致力推行轻快铁计划,因为槟州政府拥有数项融资选项以承担槟州交通大蓝图下的各项计划

时,槟州政府将继续给联邦政府注入信心,以将轻轨项目的融资放在首位,及给予槟城同等待遇。槟城在外国直接投资方面一直扮演了极具重要的角色,在制造业上更是领先,并制造了数以千计的就业机会予槟城人,乃至北马人民

我已于上周四(20201126日),在第12马计划拨款的会议中,向首相署(经济)部长拿督斯里慕斯达法表达了这项声明

另外,201982日拿督斯里阿兹敏到槟城出席第12马计划对话会时,我已表达了这项声明;今年88日,在北马经济走廊(NCIA执行单位主办的2021财政预算案(槟城)对话会上,我也已向财长部长拿督斯里东姑赛夫鲁表达了同样的声明

谢谢


Sumber: https://www.facebook.com/331360574168/posts/10158932678874169/

No comments:

Post a Comment