Friday 20 November 2020

Prestasi pelaburan Pulau Pinang tetap tinggi walaupun menghadapi cabaran Covid-19

 


PULAU PINANG berjaya mengumpulkan pelaburan pembuatan yang diluluskan bernilai RM1.5 bilion pada suku ketiga tahun ini (Julai hingga September) walaupun terdapat sekatan yang dikenakan kerana wabak Covid-19.

 

Ketua Menteri Chow Kon Yeow mengatakan bahawa pelaburan langsung domestik (DDI) menyumbang RM1.1 bilion atau 73% daripada aliran masuk pelaburan.

 

“Selebihnya RM401.9 juta berasal dari pelaburan langsung asing (FDI).

"Perlu diketahui bahawa pelaburan pembuatan Pulau Pinang yang disetujui untuk suku ketiga tahun ini disumbangkan oleh DDI. Senario ini berbeza dengan masa lalu di mana FDI di Pulau Pinang lebih tinggi daripada DDInya.

 

"Ini menunjukkan bahawa ekosistem perindustrian kita yang kuat menawarkan platform yang kompeten untuk pemain tempatan untuk berpartisipasi dan berkembang maju," katanya pada sidang media di pejabatnya di Komtar hari ini.

 

Chow berkata aliran masuk dari suku ketiga menjadikan jumlah pelaburan pembuatan negeri yang diluluskan untuk sembilan bulan pertama tahun ini (Januari hingga September) kepada RM10.6 bilion.

 

“Lapan puluh tiga peratus daripada jumlah ini disumbangkan oleh FDI, menjadikan Pulau Pinang sebagai penyumbang FDI kedua tertinggi untuk Malaysia.

 

"DDI di Pulau Pinang meningkat 42% dari tahun ke tahun dan mencapai RM1.8 bilion untuk tempoh Januari hingga September 2020 dengan projek terkemuka dari Federal Oats Mills, Iconic Medicare, Straits Orthopedics dan ViTrox Technologies," katanya.

 

Chow menambah bahawa pelaburan perkilangan yang diluluskan oleh kerajaan dikuasai oleh industri utama yang dipromosikan; yang merupakan Mesin & Peralatan, Peralatan Ilmiah & Pengukuran, dan industri Elektrik dan Elektronik

 

Dia mengatakan bahawa projek yang diluluskan diharapkan dapat menghasilkan 9.137 peluang pekerjaan baru di Pulau Pinang.

 

Pada catatan yang sama, Chow mengatakan kesan pandemik itu berterusan.

"Prestasi pelaburan Pulau Pinang tahun ini tidak akan dapat menandingi harga tertinggi sepanjang tahun 2019 sebanyak RM16.9 bilion; mengingat gelombang ketiga yang kita alami sekarang, ditambah dengan pelaksanaan perintah kawalan pergerakan bersyarat (CMCO), ”kata Chow.

 

Dia menyampaikan penghargaan negeri ini kepada para pelabur yang telah mempercayai Pulau Pinang dan mengucapkan terima kasih kepada agensi negeri, InvestPenang dan Penang Development Corporation (PDC) atas kerja keras mereka.

 

"Dengan sinergi yang kuat antara kerajaan Pulau Pinang dan agensi Persekutuan, terutama Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (Mida), dan insentif pelaburan baru-baru ini yang diumumkan dalam Belanjawan 2021, saya yakin bahawa Pulau Pinang dapat mengatasi masa-masa yang tidak menentu ini.

 

"Kami akan terus berusaha untuk memastikan negeri ini tetap sebagai Lembah Silikon Timur," tambahnya.

 

Sumber: https://www.buletinmutiara.com/penangs-investment-performance-remains-high-despite-covid-19-challenges/?fbclid=IwAR184SOAP9RW8VQGL11EPhyF0AGOMxlpEuRHZ6fK7vkyapZmTx_8tbUOVu0

No comments:

Post a Comment